Bajskorv, bajskorv, ditt namn är byråkrati!

Det här med nationella prov... jag gillar dem som betygsunderlag och som avstämning av vart man är på väg men... först satt vi 8-10 lärare i 2,5 dagar och rättade de skriftliga delarna. Ganska många mantimmar blir det. Dessutom lade vi en dag på att genomföra de muntliga proven. De skriftliga tog eleverna två hela förmiddagar att göra. Jag har två sjätteklasser. Jag har lagt 2 timmar på att sortera ihop alla provdelar på varje elev. Jag har avsatt tid till att läsa bedömningsinstruktionerna och kopiera upp blankett nummer ett där alla resultat ska in. Det tar låt oss säga fem minuter per elev (Varje poäng ska bokföras i rätt kategori... många poäng är det) så fem minuter kan vara lågt räknat. 5 x 58=290 minuter = 5 klocktimmar. Sedan ska resultaten in i kommunens databas. Efter det ska resultaten in i lärplattformen Unikum och dessutom fyllas på med omdömen om vad eleven ska göra för att utvecklas på rätt sätt. Gissa om jag är förbannad? Jävligt förbannad sa Bull!
Taggar: frustration, ilska, nationella prov, skola, undervisning;

Kommentera inlägget här :